Markedsføring på Pinterest

pinterest

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et af de hurtigst voksende sociale medier de seneste år, og siden platformen blev lanceret i 2009 af Ben Silbermann og hans ven Paul Sciarra, har den fået mere end 70 millioner brugere i hele verden. Virksomheden med base i San Francisco blev allerede i 2014 vurderet til at have en værdi på omkring fem milliarder USD, svarende til ca. 27,8 milliarder kroner.

Pinterest har siden 2013 satset hårdt på det europæiske marked, og platforme med lokale sprog voksede fra otte til 32. Danske brugere er siden 2013 blevet ledt ind på en dansk side i stedet for en amerikansk.

Pinterest har primært haft sit store gennembrud i USA, hvor det er det 3. største sociale netværk, men det er endnu ikke for alvor slået igennem i Danmark. Men der er ingen tvivl om, at hvis Pinterest opnår samme vækst som f.eks. Instagram, der også er 100 % billedbaseret, kan det blive et meget vigtigt socialt medie i Danmark.

Pinterest adskiller sig fra de fleste andre sociale medier ved at have fuld fokus på billeder. Platformen kan bedst beskrives som en digital opslagstavle, hvor brugerne deler – eller ”pinner” – billeder af ting, som inspirerer dem. Som bruger kan du oprette en række tematiske opslagstavler, hvor du kan vedhæfte billeder, som du enten uploader, finder på din vej rundt på nettet eller deler fra andre Pinterest brugere.

De seneste tal viser, at det primært er et medie, der anvendes af kvinder, men mange mænd er ved at få øjnene op for Pinterest, men endnu udgør andelen af mænd kun ca. 15 %.

Danske virksomheder på Pinterest

Medicinalvirksomheden Novo Nordisk var blandt de første danske virksomheder på Pinterest. Og det hænger ifølge udsagn fra virksomheden sammen med, at Novo Nordisk har et meget stærkt visuelt brand. På Pinterest kan de dele hele deres billedportefølje og samtidig linke op til eksempelvis Facebook og Twitter i forbindelse med kampagner som f.eks. kampagner, der skal øge bevidstheden om diabetes.

En anden international virksomhed, som har stor succes på Pinterest,  er virksomheden Ilse Jacobsen Hornbæk, som designer eksklusivt modetøj. Hun er især blevet kendt for at forvandle det praktiske og fornuftige hverdagstøj til farvestrålende og opsigtsvækkende mode, der både er eksklusiv og anvendelig. Hvem kender f.eks. ikke hendes robuste gum­mistøvler og slidstærke regnjakker i glade farver, som kan kaste glans over enhver grå regnvejrsdag.

Man kan kort sagt sige, at Pinterest er som skabt til at være udstillingsvindue for alle virksomheder, som beskæftiger sig med enten udvikling, produktion eller salg af produkter eller salg af serviceydelser, som kan understøttes med flotte billeder.

Fordele ved markedsføring på Pinterest

På Pinterest udpeger millioner af brugere spændende billeder af lækre ting og sager, som de finder på nettet. Så hvorfor ikke lægge virksomhedens smukkeste ting frem på Pinterest og blive en del af verdenshistoriens største medie for visuel markedsføring? Det kan skabe opmærksomhed, goodwill og salg, hvis du vel og mærke har billederne til det.

Billeder kan sige mere end 1000 ord, og flotte billeder kan skabe opmærksomhed om og ikke mindst lede trafik til din virksomheds websted eller webshop samt til de øvrige sociale platforme, som din virksomhed måtte være repræsenteret på.

Ulemper ved markedsføring på Pinterest

Pinterest er kendt for mange flotte billeder, og tjenesten opfordrer selv ivrigt til, at du skal dele dem med andre. Men pas på at du ikke bliver for ivrig og kommer til at bruge dem i kommercielt øjemed, så du dermed overtræder loven om copyright.

Du kan risikere at modtage ret store regninger, hvis du bruger billeder, som du ikke har tilladelse til at bruge. Det har en professionel dansk blogger eksempelvis måtte sande. Hun modtog en regning på 7.500 kr. for at genbruge et billede fra en restaurants websted uden tilladelse, også selvom billedet blev bragt i forbindelse med en positiv anmeldelse af den pågældende restaurant. Billedet blev godt nok ikke lagt på Pinterest, men på en blog, men det er ikke mere legalt at lægge andres billeder på Pinterest end på en blog eller andre steder. At Pinterest har gjort det nemt at stjæle eller låne med et par klik er absolut ikke ensbetydende med, at det også er lovligt.

Hvis du vil være 100 % sikker på ikke at overtræde nogle copyright love – hverken danske eller udenlandske, kan du gardere dig ved udelukkende at uploade:

  • ·         Billeder, du selv har fotograferet
  • ·         Billeder, som er lovlige at offentliggøre
  • ·         Billeder, hvor du har indhentet rettighedsindehaverens tilladelse
  • ·         Billeder, som du har købt rettighederne til

Sådan fungerer Pinterest

Hovedideen bag Pinterest er ”pins”, ”boards” og ”repinning”. Pins er de billeder, som du uploader, boards er de digitale opslagstavler, som du hænger dine billeder op på. Og når andre brugere deler dine billeder, kaldes det repinning.

Det kan derfor siges, at markedsføring på Pinterest meget kort sagt består i at uploade pins og få repins, og begge dele er vigtige for viral markedsføring.

I modsætning til Instagram Pinterest trække trafik væk fra platformen og over på et websted. Pinterest giver nemlig mulighed for at forsyne alle billeder med et link, som fører tilbage til produktets eller serviceydelsens originale placering, og den nysgerrige Pinterest-besøgende behøver således kun at klikke en ekstra gang på dit billede for at blive ledt til din virksomheds websted.

Når en bruger repinner et af dine billeder eller vælger at følge din virksomheds opslagstavler, bliver vedkommende ambassadør for din virksomhed, fordi disse nu vil optræde på brugerens egen profil.

En anden måde at engagere brugere på er at følge dem og opfordre dem til at dyrke din virksomheds websted samt takke dem, når de kommenterer, re-pinner eller liker billeder på din virksomheds profil.

Du har samtidig mulighed for at bede om feedback på produkter eller serviceydelser, og du kan på denne måde benytte brugerne til crowdsourcing, der er en metode, hvor en virksomhed systematisk åbner op for idéudvikling og inddrager inputs fra en større specifik gruppe.

På Pinterest kan din virksomhed eksempelvis bede brugerne om deres mening om forskellige produktdesigns og bede dem om at like eller re-pinne det bedste forslag.

Du kan også lave konkurrencer på Pinterest, som kan spredes viralt, involvere brugerne og således gøre opmærksom på dine produkter. En amerikansk producent af løbesko startede en konkurrence for nylig, hvor brugerne skulle pinne den sko, som de syntes bedst om, på Pinterest og dele resultatet med deres netværk. De fem, som have fået flest re-pins, vandt deres favoritsko.

Den virale effekt af en sådan konkurrence kan meget let blive meget stor, fordi Pinterest er integreret med såvel Twitter som Facebook, og delingen sker automatisk.

Du kan læse mere om Pinterest i bogen:

markedsfoering-paa-sociale-medier